زمینه سازی در یادگیری الکترونیک

زمینه سازی در یادگیری الکترونیک
شش نکته مهم در زمینه سازی یادگیری الکترونیکی برای یادگیرندگان
تمام تلاشهای شما برای ارائه محتوای تعاملی در یادگیری الکترونیکی ممکن است بینتیجه باشد اگر با یادگیرندگان آنلاین همخوانی نداشته باشد. در این مقاله، اهمیت زمینه سازی در یادگیری الکترونیکی را بررسی کرده و شش نکته برای کمک به مخاطبان خود در زمینه سازی ارائه میدهم.
اهمیت زمینه سازی در یادگیری الکترونیکی
و نحوه کمک به یادگیرندگان آنلاین در زمینه سازیسازی
ایجاد زمینه سازی در یادگیری الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. شما میتوانید صدها ساعت صرف ساخت دورهی یادگیری الکترونیکی کنید که شامل ویژگیهای فراوان، ناوبری واضح و نشانههای بصری باشد. اما چنین تلاشی بیفایده خواهد بود اگر به دیدگاه یادگیرندگان آنلاین توجه نکنید. عدم تحلیل درست مخاطب میتواند شما را به پیشنهاد موضوعی که بسیار بالا یا پایین است سوق دهد. اگر یادگیرندگان آنلاین نتوانند درک کنند که چرا انتظار میرود این اطلاعات را جذب کنند، خطر disengagement (عدم درگیری) وجود دارد. اگر آنها نتوانند ارتباط دوره یادگیری الکترونیکی را با نقش خود را ببینند، به سادگی تمایلی به تعامل نشان نخواهند داد. ایجاد زمینه سازی از اولین ارتباط، برای انگیزهبخشی به یادگیرندگان آنلاین حیاتی است.
قرار دادن یادگیری در زمینه سازی
زمینه سازی چارچوبی را برای آموزش فراهم میآورد. اهمیت این اطلاعات برای یادگیرنده آنلاین چیست؟ این اطلاعات چه معنایی دارد؟ چگونه به آنها کمک خواهد کرد و چه ارزشی به ارمغان میآورد؟ دورهی یادگیری الکترونیکی خود را از دیدگاهی طراحی کنید که به یادگیرندگان آنلاین کمک کند بفهمند چگونه میتواند به بهبود آنها کمک کند. برای ایجاد زمینه سازی در یادگیری الکترونیکی، باید یادگیری را با ارزشها، علایق، انگیزهها و نگرشهای فردی مرتبط کنید. این کار به ویژه زمانی که در حال آموزش موضوعات پیچیده یا فنی هستید، دشوارتر است. جستجو برای یافتن تأثیر واقعی دانش فنی بر انگیزه یادگیرنده آنلاین کلید اصلی است. به یادگیرنده آنلاین کمک کنید تا به موضوع اهمیت بدهد، با ارائه داستانی که بتواند با آن ارتباط برقرار کند. به آنها چیزی ارائه دهید که بتوانند با آن ارتباط عاطفی ایجاد کنند.
کلید واقعی ایجاد زمینه سازی در یادگیری الکترونیکی، داستانسرایی و سناریوسازی است. یادگیرندگان آنلاین خود را در مرکز تصویر قرار دهید و اجازه دهید احساس کنند که آموزش برای نقش آنها ضروری است. به آنها نشان دهید که چگونه به عنوان افرادی موثر در سناریوها نقش دارند. سپس نمایان کنید که چگونه این کار، در نتیجه، تجربههای آنها را بهبود خواهد بخشید. هنگامی که دوره یادگیری الکترونیکی خود را توسعه میدهید، به طرز تعامل و انگیزهبخشیدن به یادگیرندگان آنلاین توجه داشته باشید. آنها باید دوره یادگیری الکترونیکی را بخشی اساسی از توسعه شخصی خود ببینند، بخشی که مشتاق به انجام آن هستند. این شش نکته را دنبال کنید تا به یادگیرندگان آنلاین کمک کنید تا زمینه سازی یادگیری خود را درک کنند.
1. تحلیل مخاطب خود
وقت بگذارید تا مخاطب خود را به خوبی درک کنید. شما باید به دیدگاه آنها توجه کنید. این ممکن است شامل دانش قبلی (یا عدم آن) و هر تجربهای با یادگیری الکترونیکی باشد. حتماً به تنوع، زبان و فرهنگ هم توجه کنید. همچنین باید وظایف و کارهای آنها را در نظر بگیرید تا منابعی بسازید که با آنها ارتباط شخصی داشته باشد. نظرسنجیها و گروههای کانونی را برای جمعآوری اطلاعات بیشتر در مورد نیازها و انتظارات آنها برگزار کنید.
2. جمعآوری بازخورد از یادگیرندگان آنلاین
در مرحله توسعه، تا حد ممکن بازخورد جمعآوری کنید. یادگیرندگان آنلاین را به سرعت درگیر کنید. آنها میتوانند شما را در ارزیابی جوانب مهم دوره یادگیری الکترونیکی راهنمایی کنند، از جمله این که آیا اهداف یادگیری محقق شدهاند یا محتوای یادگیری الکترونیکی معنا دارد یا خیر.
3. گنجاندن مطالعه خودرهنما
با ارائه لینکهایی به منابع مطالعاتی بیشتر، منابع آنلاین اجازه دهید اطلاعات ناقص باقی بماند. دسترسی به یک فروم مناسب برای یادگیری اجتماعی را برای یادگیرندگان آنلاین فراهم کنید تا از همتایان خود یاد بگیرند. اجازه دهید آنها سوال بپرسند و به پاسخهای مفید دست یابند. میتوانید از آنها دعوت کنید تا رویدادهای زنده یا فرومهایی را برای جمعبندی زمینه سازی کلیدی ایجاد کنند. به این ترتیب، اطلاعات را در زمینه سازی قرار داده و درک محتوای یادگیری الکترونیکی را برای دیگران بهبود ببخشید.
4. شفافسازی اهداف یادگیری
از ابتدا، اهداف و مقاصد یادگیری را روشن کنید و آنها را در طول دوره به هم مرتبط نمایید. این کار به یادگیرندگان آنلاین کمک میکند تا درک کنند که دوره یادگیری الکترونیکی چگونه با نقش روزمرهشان ارتباط دارد. این امر میتواند محرکی قوی برای مشارکت در این دوره باشد. ویژگیهای لازم برای پیگیری پیشرفت فردی مانند مسیرهای یادگیری، گزارش های پیشرفت و نشانها به حفظ علاقه یادگیرندگان آنلاین کمک خواهند کرد.
5. ارائه مثالهای واقعی
مثالهای واقعی، مطالعات موردی و داستانهای شخصی احساسات را برمیانگیزاند و موضوع را به موقعیتهای واقعی پیوند میزنند. به عنوان مثال، کارکنان خدمات مشتری میتوانند ببینند که چگونه مهارتهای خاص به آنها در کارشان کمک میکند. این مسئله موجب میشود که آنها احتمالاً به طور فعالانه مشارکت کنند و بدانند که این آموزش به نفع آنها در محل کار خواهد بود. کلید ایجاد مثالهای زمینه سازیی این است که از شخصیتهایی استفاده کنید که یادگیرندگان آنلاین بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. همچنین بررسی “چرا”ی پشت انگیزهها و اقدامات آنها بسیار حیاتی است، مثلاً دلیل اینکه هر شخصیت یک کار را به روشی خاص انجام میدهد.
6. ایجاد شبیهسازیها برای بهکارگیری دانش
شبیهسازیها به غوطهوری یادگیرندگان آنلاین در محیطهای مجازی اشاره دارند که به دنیای واقعی شباهت دارند. به این ترتیب، آنها قادر خواهند بود آنچه را که آموختهاند در زمینه سازی عملی به کار بگیرند. اطمینان حاصل کنید که شبیهسازیهای شما شامل موقعیتها، شخصیتها و چالشهایی است که برای یادگیرندگان قابل درک باشد تا سطح تعامل را افزایش دهند. همچنین باید یادگیرندگان را تشویق کنید که پس از پایان فعالیتهای یادگیری الکترونیکی به تأمل در مورد آن بپردازند تا درک عمیقتری پیدا کنند. به عنوان مثال، آنها در زندگی واقعی چه اقداماتی را به طور متفاوت انجام خواهند داد تا اشتباهات شبیهسازی شده خود را اصلاح کنند؟ چه موانع یا مشکلاتی را میتوانند با دانش جدید خود حل کنند؟ تأمل به آنها اجازه میدهد تا تجربه یادگیری الکترونیکی را به اهداف و خلأهای شخصی خود مرتبط کنند.
وجود زمینه سازی در یادگیری الکترونیکی را به عنوان ایجاد محیطی آشنا برای یادگیرندگان آنلاین میتوان خلاصه کرد. این محیط باید نشان دهد که آنها به طور فردی چه بهرهای از دوره یادگیری الکترونیکی خواهند برد. این رویکرد، پیشینه یادگیرنده آنلاین و دیدگاه او نسبت به تجربه یادگیری را شناسایی میکند. فراهم کردن زمینه سازی در یادگیری الکترونیکی انگیزه را آزاد کرده و به یادگیرندگان دلیلی برای ارتباط با دورههای آموزشی میدهد. محتوای یادگیری الکترونیکی که به زمینه سازی توجه نداشته باشد، قادر نخواهد بود یادگیرنده آنلاین را به صورت عاطفی درگیر کند. موضوعات فنی، مانند دورههای حقوقی یا مقرراتی، به ویژه باید نسبت به این خطر آگاه باشند. بهعلاوه، به خاطر داشته باشید که تکمیل یک دوره یادگیری الکترونیکی به ندرت هدف نهایی است. با ارائه زمینه سازی در یادگیری الکترونیکی، میتوانید درگیری، ارتباط و تغییر رفتار را افزایش دهید.
ایجاد احساسات مثبت در آموزش آنلاین نقش کلیدی در افزایش درگیری و انگیزه کارمندان دارد. برای کشف چگونگی شخصیسازی آموزش آنلاین و تقویت ارتباط عاطفی در آموزش آنلاین، مقاله «8 نکته برای تقویت ارتباط احساسی در آموزش آنلاین» را مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید