مقاله “دانش فناوری، آموزشی و محتوایی: چارچوبی برای دانش اساتید” مدل TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge)

مقاله “دانش فناوری، آموزشی و محتوایی: چارچوبی برای دانش اساتید” به بررسی مفهوم دانش تکنولوژیک، آموزشی و محتوایی (TPCK) میپردازد و چارچوبی برای ادغام فناوری در آموزش ارائه میدهد. نویسندگان، با استناد به فرمولبندی شولمن از “دانش محتوای آموزشی”، به تحلیل نحوه ادغام فناوری در روشهای تدریس اساتید میپردازند و بر پیچیدگی و چندوجهی بودن این دانش تأکید میکنند. این چارچوب حاصل پنج سال تحقیق در حوزه توسعه حرفهای اساتید و توسعه اعضای هیئت علمی در آموزش عالی است. مقاله به بررسی تعامل میان سه مؤلفه اصلی یادگیری—محتوا، روش تدریس و فناوری—میپردازد و تأکید میکند که استفاده آگاهانه از فناوری در تدریس نیازمند توسعه نوعی دانش پیچیده و موقعیتی است. همچنین، نویسندگان به تأثیر این مدل در بحثهای مربوط به ادغام فناوری در سطوح نظری، آموزشی و روششناختی اشاره میکنند و نمونههایی از رویکرد آموزشی خود را بر اساس این چارچوب ارائه میدهند. این مقاله میتواند به اساتید و محققان کمک کند تا درک بهتری از نیازهای دانش اساتید برای ادغام فناوری در فرایندهای یادگیری پیدا کنند.
برای دانلود مقاله اینجا کلیک مقاله “دانش فناوری، آموزشی و محتوایی: چارچوبی برای دانش اساتید”کنید.
Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge (2006)
PUNYA MISHRA
MATTHEW J. KOEHLER1
Michigan State University
دیدگاهتان را بنویسید