کتاب “یادگیری الکترونیکی و اصول علمی آموزش: راهنمای طراحی آموزش آنلاین مؤثر” e-Learning and the Science of Instruction

کتاب “e-Learning and the Science of Instruction” نوشتهی Ruth Colvin Clark و Richard E. Mayer یکی از معتبرترین و پرفروشترین منابع در حوزه طراحی آموزشی و یادگیری الکترونیکی است. این کتاب در سال 2016با تکیه بر شواهد علمی و تحقیقات گسترده روانشناسی شناختی، اصولی عملی و مبتنی بر شواهد را برای طراحی دورههای آموزش دیجیتال ارائه میدهد. نویسندگان کتاب با استفاده از بیش از سه دهه پژوهش، به بررسی این میپردازند که چگونه عناصر طراحی (مانند استفاده از تصویر، صدا، متن، انیمیشن، مثالها و…) میتوانند یادگیری را بهبود یا تضعیف کنند.
کاربرد اصلی این کتاب در طراحی آموزش آنلاین اثربخش است، بهویژه برای طراحان آموزشی، مدرسان، مدیران آموزش و توسعه، و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال. این کتاب کمک میکند تصمیم بگیرید چه نوع رسانهای برای ارائه محتوا مناسبتر است، چگونه بار شناختی یادگیرنده را مدیریت کنید، و چگونه تعامل و انگیزش یادگیرنده را افزایش دهید. در دورههای علوم پزشکی، اصول این کتاب میتواند در طراحی محتوای تعاملی، سناریوهای شبیهسازی، آموزش مهارتهای بالینی و طراحی درسافزارهای مجازی بسیار مؤثر باشد.
فهرست این کتاب شامل :
فصل 1. آموزش الکترونیکی: وعدهها و چالشها
خلاصه فصل
آموزش الکترونیکی چیست؟
آیا آموزش الکترونیکی بهتر است؟
وعدههای آموزش الکترونیکی
چالشها و کاستیهای آموزش الکترونیکی
اهداف اطلاعرسانی و عملکرد در آموزش الکترونیکی
معماریهای آموزش الکترونیکی
نرمافزار آموزشی مؤثر چیست؟
یادگیری در آموزش الکترونیکی
فصل 2. مردم چگونه از دورههای الکترونیکی یاد میگیرند؟
خلاصه فصل
مردم چگونه یاد میگیرند؟
مدیریت منابع شناختی محدود در حین یادگیری
تأثیر درسهای الکترونیکی بر یادگیری انسان
آنچه درباره یادگیری نمیدانیم
فصل 3. تمرین مبتنی بر شواهد
خلاصه فصل
تمرین مبتنی بر شواهد چیست؟
سه رویکرد به تحقیق در اثربخشی آموزشی
معیارهای مهم در مقایسههای تجربی
تفسیر آمارهای پژوهشی
چگونه پژوهشهای مرتبط را شناسایی کنیم؟
شرایط مرزی در مقایسههای تجربی
پژوهش کاربردی در برابر پژوهش نظری
آنچه درباره تمرین مبتنی بر شواهد نمیدانیم
فصل 4. بهکارگیری اصل چندرسانهای: استفاده همزمان از واژهها و تصاویر
خلاصه فصل
آیا تصاویر تفاوتی ایجاد میکنند؟
اصل چندرسانهای: استفاده از واژهها و تصاویر
روشهایی برای استفاده از تصاویر در یادگیری
دلایل روانشناختی برای اصل چندرسانهای
شواهد استفاده از واژهها و تصاویر
اصل چندرسانهای برای مبتدیان بهتر عمل میکند
آیا باید تصاویر ایستا را به انیمیشن تبدیل کرد؟
آنچه درباره تصاویر نمیدانیم
فصل 5. اصل مجاورت: همترازی واژهها و تصاویر
خلاصه فصل
اصل ۱: قرار دادن واژههای چاپی نزدیک تصاویر مرتبط
نقضهای اصل مجاورت ۱
دلایل روانشناختی برای اصل مجاورت ۱
شواهد برای اصل مجاورت ۱
اصل ۲: همزمانسازی واژههای گفتاری با تصاویر مرتبط
نقضهای اصل مجاورت ۲
دلایل روانشناختی برای اصل مجاورت ۲
شواهد برای اصل مجاورت ۲
آنچه درباره مجاورت نمیدانیم
فصل 6. اصل قالب ارائه: ارائه واژهها بهصورت صوتی بهجای متن روی صفحه
خلاصه فصل
اصل قالب ارائه: استفاده از گفتار به جای متن تصویری
محدودیتهای اصل قالب ارائه
دلایل روانشناختی برای این اصل
شواهدی در حمایت از استفاده از گفتار
شرایط مناسب برای بهکارگیری اصل قالب ارائه
آنچه درباره قالب ارائه نمیدانیم
فصل 7. اصل افزونگی: استفاده از واژههای صوتی یا متنی، نه هر دو
خلاصه فصل
اصل ۱: افزودن متن به گرافیک همراه با گفتار ممنوع
دلایل روانشناختی برای اصل افزونگی
شواهد در حذف متنهای زائد
اصل ۲: در برخی موقعیتهای خاص افزودن متن مجاز است
دلایل استثناها در اصل افزونگی
شواهد در حمایت از استثناها
آنچه درباره افزونگی نمیدانیم
فصل 8. اصل انسجام: افزودن مطالب اضافی میتواند به یادگیری آسیب بزند
خلاصه فصل
اصل ۱: اجتناب از واژههای زائد
دلایل روانشناختی برای حذف واژههای اضافی
شواهد در حذف واژههای اضافی به دلایل مختلف
اصل ۲: اجتناب از تصاویر زائد
دلایل روانشناختی برای حذف تصاویر غیرضروری
شواهد در استفاده از تصاویر سادهتر
آیا تصاویر جذاب میتوانند مفید باشند؟
اصل ۳: اجتناب از صداهای اضافی
دلایل روانشناختی برای حذف صداهای غیرضروری
شواهد در حذف صوتهای زائد
آنچه درباره انسجام نمیدانیم
فصل 9. اصول شخصیسازی و تجسم: استفاده از سبک مکالمه، گفتار مؤدبانه، صدای انسانی و مربیان مجازی
خلاصه فصل
اصل شخصیسازی: استفاده از سبک مکالمه بهجای رسمی، بیان مؤدبانه، صدای انسانی
دلایل روانشناختی برای اصل شخصیسازی
راههای ارتقای شخصیسازی
اصل تجسم: استفاده مؤثر از مربیان روی صفحه
آنچه درباره شخصیسازی و تجسم نمیدانیم
فصل 10. اصول تقسیمبندی و پیشآموزی: مدیریت پیچیدگی با بخشبندی درس
خلاصه فصل
اصل تقسیمبندی: تقسیم درس پیوسته به بخشهای کوچک
دلایل روانشناختی برای تقسیمبندی
شواهد در حمایت از تقسیم درس
اصل پیشآموزی: آموزش مفاهیم پایهای پیش از درس
دلایل روانشناختی برای پیشآموزی
شواهد برای آموزش پیشینی مفاهیم کلیدی
آنچه درباره تقسیمبندی و پیشآموزی نمیدانیم
فصل 11. مشارکت در آموزش الکترونیکی
خلاصه فصل
مشارکت چیست؟
زمانی که مشارکت رفتاری به یادگیری آسیب میزند
مشارکتی که پردازش مولد ایجاد میکند
دیدگاهی نو درباره مشارکت
آنچه درباره مشارکت نمیدانیم
فصل 12. بهرهگیری از مثالها در آموزش الکترونیکی
خلاصه فصل
مثالهای حلشده چیستند؟
روانشناسی مثالهای حلشده
شواهد در حمایت از استفاده از مثال
اصولی برای بهینهسازی استفاده از مثالها
اصل ۱: استفاده از مثال در هنگام بار شناختی بالا
اصل ۲: گذار از مثال به تمرین
اصل ۳: تشویق به خودتوضیحی
اصل ۴: افزودن توضیح آموزشی به مثالها
اصل ۵: بهکارگیری اصول چندرسانهای در مثالها
اصل ۶: حمایت از انتقال دور
آنچه درباره مثالها نمیدانیم
فصل 13. آیا تمرین به کمال میانجامد؟
خلاصه فصل
تمرین در آموزش الکترونیکی چیست؟
آیا تمرین سرمایهگذاری خوبی است؟
اصل ۱: افزودن تمرینهای کافی
اصل ۲: شبیهسازی تمرین با شغل واقعی
اصل ۳: ارائه بازخورد مؤثر
اصل ۴: توزیع و تنوع تمرین
اصل ۵: بهکارگیری اصول چندرسانهای
آنچه درباره تمرین نمیدانیم
فصل 14. یادگیری گروهی مجازی
خلاصه فصل
یادگیری مشارکتی چیست؟
یادگیری مشارکتی با حمایت رایانهای (CSCL) چیست؟
اصل ۱: اختصاص کارهای گروهی برای فعالیتهای چالشبرانگیز
اصل ۲: بهینهسازی اندازه و ترکیب گروه
اصل ۳: تطبیق فعالیت همزمان یا غیرهمزمان با هدف گروهی
اصل ۴: استفاده از ابزارهای دیجیتال مناسب برای همکاری
اصل ۵: افزایش حضور اجتماعی در محیط مجازی
اصل ۶: استفاده از ساختارهای همکاری مشخص
آنچه درباره یادگیری مشارکتی نمیدانیم
فصل 15. چه کسی کنترل را در دست دارد؟ راهنماهایی برای ناوبری آموزش الکترونیکی
خلاصه فصل
کنترل یادگیرنده در برابر کنترل برنامه
آیا یادگیرندگان تصمیمات آموزشی خوبی میگیرند؟
اصل ۱: اعطای کنترل به یادگیرندگان باتجربه
اصل ۲: تنظیم رویدادهای مهم بهصورت پیشفرض
اصل ۳: استفاده از روشهای جایگزین کنترل
اصل ۴: ارائه کنترل سرعت به تمام یادگیرندگان
اصل ۵: ارائه پشتیبانی ناوبری در محیطهای چندرسانهای
جمعبندی
آنچه درباره کنترل یادگیرنده نمیدانیم
فصل 16. آموزش مهارتهای تفکر با آموزش الکترونیکی
خلاصه فصل
مهارتهای تفکر چیستند؟
آیا میتوان آنها را آموزش داد؟
اصل ۱: آموزش صریح مهارتهای مرتبط با شغل
اصل ۲: طراحی درس براساس مسائل واقعی
شواهد در حمایت از آموزش مبتنی بر مسئله
اصل ۳: تعریف فرآیندهای تفکر خاص شغلی
آنچه درباره آموزش مهارتهای تفکر نمیدانیم
فصل 17. یادگیری با بازیهای رایانهای
خلاصه فصل
آیا بازیها جایگاهی در آموزش جدی دارند؟
چه ویژگیهایی بازی را مؤثر میکنند؟
آیا بازیها مهارتهای شناختی را ارتقا میدهند؟
آیا بازیها از رسانههای سنتی بهترند؟
آنچه درباره یادگیری با بازیهای رایانهای نمیدانیم
فصل 18. بهکارگیری راهنماها
خلاصه فصل
بهکارگیری راهنماهای مبتنی بر شواهد در دورههای الکترونیکی
فهرست بررسی طراحی درس الکترونیکی
مرور نمونه ۱: اکسل برای کسبوکارهای کوچک
مرور نمونه ۲: درس همزمان اکسل
مرور نمونه ۳: شبیهساز عیبیابی خودرو
بازاندیشی در پیشبینیهای گذشته
فراتر از سال ۲۰۱۶ در پژوهش چندرسانهای
جهت دانلود این کتاب اینجا کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید