book:Teaching in a Digital Age “تدریس در عصر دیجیتال”
کتاب Teaching in a Digital Age نوشتهی A.W. (Tony) Bates یکی از منابع کلیدی و معتبر در زمینه طراحی آموزشی برای محیطهای یادگیری دیجیتال است که راهنماییهای عملی و مبتنی بر شواهد را برای اساتید، طراحان آموزشی و سیاستگذاران ارائه میدهد. این کتاب با زبانی روشن و ساختاری منسجم به بررسی اصول و الگوهای طراحی آموزش در عصر فناوری میپردازد و موضوعاتی همچون انتخاب رسانه مناسب، نقش یادگیرنده، سبکهای یادگیری، روشهای ارزیابی، و چالشهای یادگیری در بسترهای آنلاین و ترکیبی را پوشش میدهد. Bates با تکیه بر تجربیات علمی و عملی خود، به اساتید کمک میکند تا از فناوری به شکلی مؤثر در راستای بهبود یاددهی و یادگیری استفاده کنند و دورههایی متناسب با نیازهای یادگیرندگان قرن ۲۱ طراحی نمایند. این کتاب منبعی ارزشمند برای دانشجویان دکتری یادگیری الکترونیکی نیز هست که میخواهند با رویکردهای نوین آموزش دیجیتال آشنا شوند.
کتاب Teaching in a Digital Age نوشتهٔ A.W. (Tony) Bates
اولین بار در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. نسخهٔ دوم این کتاب در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ و نسخهٔ سوم آن در ۱۸ آگوست ۲۰۲۲ منتشر شده است.
فهرست این کتاب:
فصل ۱: تحول بنیادین در آموزش
1.1 تغییرات ساختاری در اقتصاد: رشد جامعه دانشمحور
1.2 مهارتهای مورد نیاز در عصر دیجیتال
1.3 آیا آموزش باید مستقیماً به بازار کار متصل باشد؟
1.4 تغییر و تداوم
1.5 تأثیر گسترش آموزش بر روشهای تدریس
1.6 دانشجویان در حال تغییر، بازارهای متحول آموزش عالی
1.7 از حاشیه به مرکز: چگونه فناوری روش تدریس را دگرگون میکند
1.8 هدایت در مسیر تحولات جدید فناوری و یادگیری آنلاین
فصل ۲: ماهیت دانش و پیامدهای آن برای آموزش
سناریو C: گفتوگویی قبل از مهمانی شام
2.1 هنر، نظریه، پژوهش و تجربیات برتر در آموزش
2.2 معرفتشناسی و نظریههای یادگیری
2.3 عینیتگرایی و رفتارگرایی
2.4 شناختگرایی
2.5 ساختگرایی
2.6 ارتباطگرایی (کانکتیویسم)
2.7 آیا ماهیت دانش در حال تغییر است؟
2.8 خلاصه
فصل ۳: روشهای تدریس: تمرکز بر آموزش حضوری
سناریو D: استاد آمار در برابر سیستم
3.1 پنج دیدگاه درباره تدریس
3.2 ریشههای …
فصل ۴: روشهای تدریس با تمرکز بر آموزش آنلاین
سناریو E: پرورش تفکر تاریخی
4.1 روشهای آموزش و یادگیری آنلاین
4.2 شراب قدیمی در بطریهای جدید: یادگیری آنلاین شبیه کلاس حضوری
4.3 مدل طراحی آموزشی ADDIE
4.4 یادگیری مشارکتی آنلاین
4.5 یادگیری مبتنی بر شایستگی
4.6 جوامع یادگیری حرفهای
سناریو F: درس “کارآفرینی در آموزش الکترونیکی” (ETEC 522)
4.7 طراحی چابک: طراحیهای منعطف برای یادگیری
4.8 تصمیمگیری درباره روش تدریس
فصل ۵: دورههای آنلاین گسترده (MOOCs)
5.1 تاریخچهای کوتاه
5.2 MOOC چیست؟
5.3 انواع طراحیهای MOOC
5.4 نقاط قوت و ضعف دورههای MOOC
5.5 محرکهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در گسترش MOOCها
5.6 چرا MOOC فقط بخشی از پاسخ است
سناریو G: چگونه با پیری کنار بیاییم
فصل ۶: درک فناوری در آموزش
6.1 انتخاب فناوری مناسب برای تدریس و یادگیری: یک چالش اساسی
6.2 مروری کوتاه بر تاریخ فناوری آموزشی
6.3 رسانه یا فناوری؟
6.4 رسانههای پخشکننده در برابر رسانههای تعاملی
6.5 ابعاد زمان و مکان در رسانهها
6.6 غنای رسانهای
6.7 مسائل سازمانی
6.8 شبکهسازی
6.9 امنیت و حفظ حریم خصوصی
6.10 تصمیمگیری
فصل ۹: شیوههای ارائه آموزش
9.1 طیف پیوسته یادگیری مبتنی بر فناوری
9.2 مقایسه روشهای ارائه محتوا
9.3 کدام شیوه برای کدام نیاز؟ بررسی نیازهای دانشجو
9.4 انتخاب بین آموزش حضوری و آنلاین در محیط دانشگاه
9.5 آینده دانشگاهها
فصل ۱۰: روندها در آموزش باز
سناریو H: مدیریت منابع آبخیز
10.1 یادگیری باز
10.2 منابع آموزشی باز (OER)
10.3 کتابهای درسی باز، پژوهش باز و دادههای باز
10.4 پیامدهای “باز بودن” برای طراحی درس و برنامه: بهسوی تغییر پارادایم؟
فصل ۱۱: تضمین کیفیت تدریس در عصر دیجیتال
11.1 منظور از کیفیت در تدریس در عصر دیجیتال چیست؟
11.2 نه گام برای تدریس باکیفیت در عصر دیجیتال
11.3 گام اول: تصمیمگیری درباره نحوه تدریس
11.4 گام دوم: تعیین نوع دوره یا برنامه آموزشی
11.5 گام سوم: همکاری تیمی
11.6 گام چهارم: استفاده از منابع موجود
11.7 گام پنجم: تسلط بر فناوری
11.8 گام ششم: تعیین اهداف یادگیری مناسب
11.9 گام هفتم: طراحی ساختار درس و فعالیتهای یادگیری
11.10 گام هشتم: …
جهت دانلود کتاب اینجا کلیک کنید
دیدگاهتان را بنویسید